Förbaskade lucia

Standard

Varför ens ha kvar luciatåg i skolor och förskolor? Får barnen inte vara det de vill ser ändå inte jag som förälder någon anledning till att titta på luciatåget. Det spelar väl för tusan ingen roll vilket kön barnen har? Låt Pelle va lucia om han vill,  eller låt alla barn vara pepparkaksgubbar om de vill, eller strunta helt i stjärngossar om nu ingen vill vara det.
Ett luciatåg med småbarn handlar väl i första hand om att de ska ha roligt?! Lucia handlar ju om ljus och värme.
Varför då göra så att småbarnen känner sig otillräckliga och kanske ledsna för att de inte får vara det de verkligen vill?

Vet ni vad jag själv råkade ut för när jag själv gick i skolan i samband med lucia? Jo, vår lärare tyckte att vi skulle ha ett ”riktigt” luciatåg, vilket i dennes ögon var med en lucia, resten av flickorna tärnor, och sedan lottades det bland pojkarna så det blev ”rätt ” antal tomtar,  stjärngossar och pepparkaksgubbar. 
För att få fram vem som skulle bli lucia fick vi småflickor ställa oss längst fram i klassrummet så att pojkarna kunde titta på oss skriva namnet på den de röstade på på små lappar. Sedan läste läraren upp de små anonyma lapparna högt inför hela klassen. Avskyvärt! Det jag minns  gjorde mig mest ledsen var inte mitt antal röster, utan att se minen på den flickan som inte fick en enda röst.
Behöver jag säga att min fina mor (tror även det var någon mer förälder) protesterade mot denna köttmarknad efteråt när de fick nys om det, så läraren fick ändra sina perfekta planer. Och visst blev det ett luciatåg iaf..men ett gladare sådant med mer än bara en fjuttig lucia 🙂

Ett svar »

  1. Men fy, det var det värsta jag hört nån gång!!!
    Hoppas att varken den läraren eller någon annan heller någonsin gör något liknande nån mer gång!!
    Och att hon/han skämdes ordentligt för sitt påhitt!!!
    Kram Veronica!!

Lämna en kommentar